Kim jest webmaster i czym się zajmuje?
Webmaster to projektant i twórca stron internetowych. Może je tworzyć przy użyciu języków programowania i programów graficznych, ale nie tylko. W związku z rozwojem oprogramowania CMS, możliwe jest tworzenie witryn i zarządzanie nimi bez konieczności kodowania. Ja zajmuję się tworzeniem stron internetowych w CMS WordPress, który jest obecnie najpopularniejszym oprogramowaniem tego typu.
Zasady współpracy wyjaśniam na podstawie moich doświadczeń. Sprawdź, co po kolei robię, aby stworzyć świetną stronę dla mojego klienta:
- przeprowadzam rozmowę wstępną z klientem na temat jego oczekiwań, oferty i orientacyjny cennik wykonania strony,
- wysyłam moją ofertę z propozycją terminu, dokładny cennik i wyjaśnienie, co zawiera cena,
- dogadujemy szczegóły zlecenia, po czym wysyłam pisemne zlecenie lub umowę o wykonanie usługi z prośbą o podpisanie i odesłanie; umowa zawiera na piśmie poprzednie ustalenia;
- wysyłam brief do uzupełnienia;
- po otrzymaniu wypełnionego briefu i zdjęć, ewentualnie tekstów na stronę, przystępuję do pracy;
- klient kupuje domenę i hosting, po czym przekazuje mi dane do logowania; mogę też wykupić dla klienta domenę i hosting na jego dane, a cenę wliczę w ostateczne rozliczenie;
- projektuję wygląd strony i wysyłam klientowi do zatwierdzenia;
- po akceptacji projektu tworzę stronę wg ustaleń z klientem;
- przekazuję wykonaną stronę i wysyłam fakturę za wykonana usługę;
- po opłaceniu faktury przekazuję dane do logowania i instrukcję obsługi;
- kończymy współpracę i klient przejmuje pieczę nad stroną lub zleca mi w abonamencie opiekę techniczną lub/i inne zlecenia, związane z rozwojem jego firmy.
Brief dla webmastera – co to jest i czemu trzeba go starannie wypełnić?
Dobry webmaster przed rozpoczęciem zlecenia prosi o wypełnienie briefu. Ten dokument jest dla niego źródłem wiedzy na temat firmy czy organizacji, której dotyczy witryna. Brief zawiera informacje o ofercie, klientach, właścicielach, adresie, ale też o kolorach, logo i fontach. Nikt, tak jak Ty nie zna dobrze Twojej firmy, oferty i celów biznesowych. Dlatego tak ważne jest, abyś starannie wypełnił/wypełniła brief.
Zdjęcia, grafiki, teksty na stronę – kto za nie odpowiada?
Profesjonalna strona internetowa firmy powinna zawierać autentyczne zdjęcia produktów, właścicieli czy zespołu. Można oczywiście wstawić zdjęcia stockowe, ale wielu klientów je rozpozna, bo tych samych zdjęć używa się na różnych stronach i grafikach. Rozwój biznesu, marki i budowanie autorytetu wśród odbiorców wymaga jednak autentyczności, w tym prawdziwych zdjęć. Możesz zlecić sesję zdjęciową fotografowi albo samodzielnie zrobić zdjęcia. Niekiedy wystarczy smartfon z dobrym aparatem, jednak w niektórych branżach, np. w turystyce, warto zainwestować w profesjonalne zdjęcia.
Jeśli chodzi o grafikę i teksty na stronę, to jest to kwestia do ustalenia z webmasterem. Możesz zlecić pisanie tekstów i tworzenie grafik freelancerowi albo agencji marketingowej. Możesz je przygotować samodzielnie, jeśli potrafisz. Warto tę kwestię określić w umowie lub zleceniu wykonania witryny. Zwracam też uwagę na termin dostarczenia wypełnionego briefu i zdjęć biznesowych.
Zachowujmy ustalone terminy
Staram się wykonywać zlecenia w wyznaczonym terminie i punktualności wymagam też od moich klientów. Jeśli mój klient nie prześle mi w odpowiednim czasie briefu, zdjęć czy innych ustalonych informacji, to zostaję z rozgrzebanym zleceniem. Jednym słowem taka postawa dezorganizuje mi pracę. Co wtedy robię? Mam dwa wyjścia: albo tworzę stronę z wykorzystaniem zdjęć stockowych, które potem można podmienić albo zaczynam nowe zlecenie, aby nie tracić czasu na czekanie.
Postaw na kompleksową obsługę
Ja przygotowałam kompleksową ofertę dla moich klientów. Pracuję nie tylko, jako webmaster. Tworzę strony razem z tekstami i grafiką. Co więcej, nie zostawiam moich klientów bez pomocy technicznej. Oferuję opiekę nad stroną, ale też pisanie tekstów na stronę i tworzenie grafik. Zajmuję się copywritingiem od kilku lat. Grafikę tworzę w Canvie, z wykorzystaniem AI. Wykorzystuję wiele narzędzi, aby dobrze wykonać powierzone mi zadania. Prowadzę firmowe profile na Facebooku. Zakładam i pozycjonuję profile firmowe w Google. Znam się na marketingu małych firm, choć w tym zakresie współpracuję z innymi freelancerami. Zlecam zwłaszcza prowadzenie kont w social mediach a także kampanie reklamowe w Google Ads.
Dzięki takiej ofercie moi klienci mają spokojną głowę. Mogą skupić swoją uwagę na realizacji zleceń i liczeniu zysków. Też tak chcesz? Zadzwoń do mnie albo napisz i dołącz do grona moich zadowolonych klientów.